Hobiauto talvekorterisse paigutamine

Vahtralehed on kollaseks värvunud ja jälle on käes oktoober. Päike käib madalalt ja kuigi on veel ilusad ilmad, on esimene jää aknaklaasidel ära olnud ning hobiautode liikluskindlustuspoliisid lähenevad lõpule.

Paratamatult tuleb võtta vastu otsus, et see sõit jääb sel hooajal viimaseks ning valmistada oma hobiauto ette talvekorterisse paigutamiseks. Selleks siinkohal ka mõned näpunäited. Olgu tõe huvides öeldud, et käesolevad juhised on laias laastus üle võetud AutoBild Saksamaa väljaandest, kuid kuna garaažis talvituvate autode hooldamine on üldjoontes kliimavööndist sõltumatu, siis sobib see hästi ka meie oludes.

Selleks, et hobiauto talveks ette valmistada, kulub umbes üks päev ja mõned hädavajalikud vahendid, mis tuleks eelnevalt valmis varuda.

Millised tööd tuleks ära teha?

1. Põhjalik pesu
Esimene samm oleks auto hoolikalt ja põhjalikult puhtaks pesemine. Sealjuures tuleks survepesuriga eelnevalt pesta mootoriruum ja põhi. Ka rattakoopad tuleks kindlasti survepesuriga hoolikalt igast küljest puhtaks pesta. Eriti hea oleks aga harjaga üle käia rattakoopasse keerduv plekiserv, sest survepesur ei pääse sinna hästi ligi ning sinna ladestub niiskust koguv muld ja pori otsekui riiulile. Pealtpesu tuleks teha käsitsi, sest nii saab kõik nurgad puhtaks ja tunneb käe all ka värvikahjustusi. Üldiselt on vajalik kõik auto õõnsused ja pleki- või plastikuvahed survepesuriga korralikult puhtaks loputada, sest sellistes kohtades on roostel väga mugav tekkida.

2. Uksevahed, kapoti- ja pagasiruumivahed puhtaks
Sellised kohad nagu uksevahed, pagasiruumi plekiservad ja plekkide liitekohad on ideaalseteks paikadeks, kus rooste niiskuse ja mustuse koostoimel tekkima hakkab. Seetõttu on vajalik need kohad käsitsi väga hoolikalt pesta ja puhastada ning hiljem kuivatada.

3. Paak täis

Kindlasti tasub vastu talve tanklas paak silmini täis lasta, sest see on parim kaitse rooste eest, mis vastasel korral tänu kondentsveele paagi sisepinnale tekkida võib. Eriti hoolikad vanatehnikahuvilised tangivad garaažis veel kanistrist peale, et paak kindlasti täielikult täis oleks. Müügil on ka bensiini stabilisaatoreid, mis aitavad kondentsi vältida. Võibolla on neist abi, kuid siinkohal jätame nende lisandite kasutamise või mittekasutamise igaühe enese otsustada. 

4. Rehvirõhk kõrgemaks
Rehvirõhk tuleks talveperioodiks sättida 4 atmosfääri peale. See ei kahjusta kindlasti rehve, kui autoga ei sõideta, kuid aitab säilitada rehvide õiget kuju kuudepikkusel seismisel.

5. Anna viimast korda gaasi
Talvekorterisse sõidu ajal tuleks vanale autole veel viimast korda julgelt gaasi anda, et mootor ilusti soojaks läheks ja tööle hakkaks ning kondentsvesi summutist välja lendaks.

6. Kontrolli vedelike külmakindlust
Juhul kui auto talvitub garaažis, mille temperatuur langeb alla 0 kraadi, tuleks aknapesupaak külmumiskindlat vedelikku täis valada. Samuti tasub kontrollida, et jahutusvedelik oleks piisavalt külmumiskindel. Ei ole harvad juhused, kus unustamise tõttu vanatehnika mootor külmub ja kannatada saab.

7. Õlivahetus ei ole vajalik
Õlivahetus on mõistlik teostada vaid juhul, kui see on tõesti vajalik. Siiski on parem see kevadeks jätta, et hooaeg saaks alata värske õliga.

8. Tõkesta niiskuse ligipääs
Õlis immutatud lapp summutis ja karburaatorilõõrides aitab blokeerida niiskuse ligipääsu. Diislite ja sissepritsega autode puhul tuleks õlis immutatud lapp paigaldada õhupuhasti õhuvõtutoru ette. Kevadel võiks enne sõitu see ka meeles olla eemaldada, sest vastasel juhul ei pruugi masin kävituda.

9. Pidurõlimahuti hermeetiliseks
Piduriõlimahuti on koht, kuhu kondentsvesi tänu õhuniiskusele väga kergesti tekib. Piduriõli saastumise vältimiseks võib piduriõlianuma avausele kleepida isoleeritüki. Taaskord tuleb meeles pidada, et see kevadel eemaldatud saaks, sest vastasel juhul võib pidurite töötamisega probleeme tekkida.

10. Mootoripesul väldi elektriseadmete rikkumist
Mootoripesu puhul ei tohiks veejuga otse generaatorile, süütesüsteemi osadele ja elektroonikaseadmetele suunata. Selge on see, et mootoripesu tasub Eesti kliimas ikka aegajalt teostada, sest mootorile ja selle lisaseadmetele kogunev tolm, pori ja muu säärane on suurepäraseks roostetekitajaks ning põhjustab kiiremat sõlmede (laagrid, rihmad, klapid jms) kulumist. Juhul kui hobiautole teostatakse mootoripesu, tuleks mootor korralikult roostekaitsevahenditega konserveerida.

11. Vool välja
Aku klemmid tuleks talveks lahti ühendada ja akule võib paigaldada laadija, mis oskab aku täisolekut säilitada. Teine võimalus on aku eemaldada ja kogu talve niisama lahtiühendatult soojas säilitada või laadija külge ühendatuna hoida.

12. Kaitse värvi vahaga
Värvi kaitseks tuleks vastu talve kasutada kaitsevaha. Sõltuvalt värvipinna olukorrast võib ka poleerimisest abi olla, kuid eriline ülepingutus välisele efektile ei ole mõistlik, sest korralikum vahatamine tuleks nagunii kevaditi teostada.

13. Poleeri ja konserveeri kroom
Metallist kroomdetailid tuleks kõrgläikeni poleerida ning hooldusvahendiga konserveerida. Konserveerimisvahendina võib kasutada ka apteegis leiduvat vaseliini või parafiini.

14. Plastik- ja kummidetailid säilivad määrituna
Plastiku- ja kummihooldusvahendiga tasub kõik auto tihendid ja kummidetailid ning välised plastikdetailid (stangeliistud, plastikkatted jms) üle käia. See aitab neid säilitada ja elastsena hoida.

15. Õlita lukud
Üldiselt võib öelda, et lukkude õlitamine vähemalt kord aastas on meie kliimas igati mõistlik tegevus. Leidub ka autosid, mille puhul õlitamine head ei tee. Vähemasti tasub lukud süstla abil bensiiniga läbi uhada, et nendest oksiid ja mustus välja pesta. Juhul kui varasemad kogemused näitavad, et lukuõli halba ei tee, siis tasub seda kindlasti ka kasutada.

16. Kabriolettide katus nõuab eritähelepanu
Kabrio omanikel tuleb katusega rohkem vaeva näha, sest katus nõuab eraldi puhastamist ja hooldamist. Igal juhul tuleks katus autošampooniga puhtaks pesta ja puhta veega loputada. Kui katus on täielikult kuiv, siis võib seda impregneerimisvahendiga katta. Mitte kunagi ei tohiks niisket katust kokku voltida ja niimoodi seisma jätta, sest siis on triipudele ja mõradele kõige soodsam tingimus loodud. Kabriolettidel, mille tagaaken on plastikust, ei tasuks loota, et poleerimise abil aken rohkem läbipaistvaks või vähem kriimuliseks muutub. Samuti ei tohi kindlasti kasutada lahustit. Kõige mõistlikum on tagaaken lihtsalt korralikult puhastada, sest nii säilib tema senine konditsioon kõige kauem. Katuse liikuvad osad tuleks kindlasti õlitada, sest see parandab mehaaniliste osade funktsioneerimist ja aitab vältida roostet.

17. Kojamehed klaasist eemale
Kojameheluuad tuleks talveks klaasist eemale tõmmata. Selleks võib kasutada kojamehevarre ja klaasi vahele paigutatud vahtpolüstüroolitükki, mille leiab iga kaasaegse kodutehnika pakenditest. Nii ei väsi kojameheluudade kummid kuudepikkusest seismisest.

18. Vabasta veermik koormusest
Pikemaks seismiseks on mõistlik auto iga ratta juurest paar sentimeetrit ülespoole tõsta, et nii rehvid kui vedrud koormusest vabastada. See aitab vältida rehvide "mutriks" vajumist, aga ka säilitada auto vedrustust. Auto all võib toestusena kasutada spetsiaalseid keermega reguleeritavaid aluseid või lihtsalt õige paksusega kuivi puitprusse.

19. Näriliste koht ei ole istmepolstris
Eestis ei ole probleem hiirtega küll sedavõrd terav, kuid on ka siinkirjutajal õnnestunud korduvalt vanade autode istmete seest surnud hiirepesakondi välja tuua. Hiirtele meeldib istmete täitematerjal ning seetõttu on väga tark paigaldada auto pikemal hoiustamisel masina alla korraliku juustutükiga hiirelõks ning seda aegajalt kontrollida. Kindlasti ei ole auklik istmeriie vähem ebameeldiv kui surnud hiirte prügikasti toimetamine. 

20. Paigaldada autokate.
Autokatteid müüakse igas mõistlikus autovaruosadega tegelevates kauplustes, kuid mõnikord ka kaubanduskeskustes. Katte valimisel tasub jälgida, et tekstiil ei oleks kõva, sest katte mõte ei ole kaitsta masinat marutuulte ja vihma eest, vaid vältida tolmu ja niiskuse pääsu auto pinnale. Kõva kate võib kahjustada väikesegi hõõrdumise korral auto värvi. Kui katte mõõdud seda võimaldavad, siis võiks selle serva garaažipõranda külge kinni teipida, mis aitab kõige paremini vältida tolmu levimist katte alla. Niiskes garaažis ei tasuks kindlasti unustada katte alla paigaldada õhukuivatit, mis ei pea olema ilmtingimata elektriline, sest elektriseadmete puhul on alati vajalik veenduda nende paigutuse tuleohutuses.

Ja ongi valmis

Pärast nende tööde teostamist ongi Teie hobiauto talveuneks valmis. Nüüd võite endale mõnikord sooja teed teha ja taburetiga garaažis seda joomas käia, tehes plaane ja mõeldes järgmisele hooajale ning ettevõetavatele sõitudele. Palju õnne! Teile kuulub tükike autotööstuse, kultuuri- ja disainiajalugu, mis iganes riigis see ka valminud ei oleks ning te tahate ja oskate seda säilitada.


Tauno Mõts
Karlova Autopood