Millega tuleks arvestada kasutatud auto ostmisel
Kasutatud auto on jätkuvalt kulude mõttes kahtlemata kõige mõistlikum autoomamise vorm, sest nagu varasemates artikliteski välja toodud ning eraisiku finantsplaneerimisega tegelevatel inimestel hästi teada, on autode puhul suurimaks ülalpidamiskuluks hinnalangus, mis paratamatult juba vähekasutatud auto puhul on oluliselt tagasihoidlikum kui uue ostmisel.
Kasutatud auto ostmine on mõistlik ja see ei valmista iial peavalu, kui järgida mõnesid lihtsaid põhimõtteid. Olgu mõned peamised neist siis siinkohal ka ära toodud:
1. Kasutatud auto ostmisel on kõige tähtsam mõelda selle müümisele
Kui osta auto, mida on raske mingil põhjusel uuesti maha müüa, oled oma valikuga sisuliselt laulatatud ja see teeb kõik antud autoga seonduvad riskid koheselt kujutlematult palju suuremaks.
Mis siis kui see auto ei sobi sulle? Mis siis kui seda on liiga kulukas ülal pidada? Mis siis kui see on rohkem kulunud kui sa sooviksid?
Kui auto on õigesti valitud, pole probleemi. Müü ta kohe uuesti maha, sest sa ei kaota selle tõttu kuigi palju ja vali enesele juba saadud kogemuse põhjal uus. Raskestimüüdava auto puhul aga võid olla sunnitud masinat müüma mitmeid kuid ja selle ajaga kaotad halvemal juhul rohkem kui mõnisada eurot.
2. Auto ostmisel peab jääma korralik reserv
Mitte kunagi ja ma mõtlen seda väga tõsiselt, ei tohi kasutatud autot osta nii, et sul ei jää pärast kõigi kulude (registreerimine, kindlustus, ülevaatus, esmane hooldus) kandmist vähemalt 500-1000 eurost rahareservi. Kasutatud autosid müüvad garantiiga Eestis väga vähesed ettevõtted ja sel juhul maksid sa selle 500 kuni 1000 eurot juba nagunii sellele ettevõttele tavapärasele hinnale lisaks ära. Palju autodega kokkupuutuva inimesena leian, et see ei ole enamasti mõistlik.
Siiski, kui ostad kasutatud auto, peaks arvestama pärast ostu vormistamist vähemalt järgmiste kuludega:
- Esmane hooldus (hammasrihma, mootoriõlide, õhufiltri, kütusefiltri, võibolla ka käigukastiõlivahetus). See võib tunduda väike asi, aga maksab kokku mitte margiesindust kasutades ikka vähemalt 200-300 eurot. Kallimatel mudelitel mõistagi kaugelt rohkem.
- Sildade kohendamine umbes kuu või paari pärast. Ma ei ole veel näinud kasutatud autot, millel poleks tarvis ühtki silladetaili lähema paari kuu jooksul pärast ostmist, välja vahetada. Taas sõltuvalt mudelist on need kulud väga erinevad, kuid vähemalt 200 eurot peaks selle jaoks ikka alles olema ja sisuliselt võib selle kulu arvestada auto hinnale juurde juba selle ostmisel. Väga levinud suurema keskklassi autode jaoks (näiteks BMW, Mercedese või Audi suuremad mudelid) jääb mainitud summa aga halvemal juhul kaugelt liiga väheseks.
- Üllatused pärast autoga lähemalt tuttavaks saamist. Ükski auto pole täiuslik ja mõni viga võib olla selline, et põhimõtteliselt sõidaks auto veel aastaid, aga sa lihtsalt ei suuda sellega leppida, kui oled just soetanud enda jaoks uue auto. Seega peab selliste üllatuste kordategemiseks ka vähemalt 200 eurot alles jätma.
Kui need eelmainitud kulud on sellised, mis tuleb suhteliselt kindlasti kasutatud autot ostes lähema aja jooksul ära teha, siis mõned lisaväljaminekud võivad olla sellised, et ei sina ega automüüja ei tea iial, millal need vajalikuks osutuda võivad ja selleks peabki sul olema reserv, et auto päris seisma ei jääks.
Sagedamateks sellistest kuludest võib lugeda näiteks ootamatud turbo-, automaatkäigukasti-, siduri-, hooratta-, õhukululugeja-, kliimaseadme- või roolisüsteemirikked. Sisuliselt on nende sõlmede näol tegemist kuluosadega ja paraku on nende töölepingu lõppemine üsna ennustamatu. Seetõttu, isegi väga palju kasutatud autodega tegelenuna eeldame endale autot ostes alati, et lähema aasta jooksul võib olla vajalik mingi suurem, ütleme kuni 1000-eurone remont ja selleks peab sel hetkel raha leiduma, kui pole soovi autot päris seisma jätta.
Kusjuures sellise suurema remondi vajalikkus ei sõltu üldse sellest kui korraliku auto ma endale ostan ning pigem sõltub selliste kulude suurus ja prognoositavus väga palju järgmisest punktist.
3. Auto muretuks omamiseks tuleb osta muretult omatav auto
Sõiduautode ülalpidamiskulude erinevust pole mõtet mõõta protsentides. Seda tuleks teha kordades. Millest siis nii suured erinevused?
Näiteks järgmistest asjadest:
- Kui autol on automaatkäigukast, on vaatamata tootja jutule tarvis vahetada selle õli ja mingi tõenäosusega vajab see ikka millalgi suuremat sorti remonti. Seega kui tõesti vajad automaatkäigukastiga autot, tasub valida selline, mille remont ei ole kallis ja mis pole kuulus oma lagunemisomaduste poolest.
- Kui autol on turbo, siis ilmselt on see millalgi tarvis välja vahetada. Sõltuvalt autost on turbo hinnad väga erinevad, aga hinnast isegi tähtsam on turborikke korral mitte suitsulondi saatel edasi sõita, sest sellisel juhul tuleb tõenäoliselt lisaks turbovahetusele ära remontida ka kogu mootor.
- Kui diiselmootoriga autol on pumppihustid, siis võib kõik veel hästi lõppeda, aga võibolla vajab mõni pihusti millalgi vahetamist. Need ei ole väga odavad. Vigaste pihustitega sõitmise tulemusel aga võivad ka olla huvitavad tagajärjed – näiteks võib mõni kolb ära põleda.
- Kui autol on suur mootor (no näiteks V6 või V8 lihtsa R4 asemel), on selle hooldus mitte 10%, vaid 50-100% kallim. Lisaks hoolduskulude erinevusele tuleb aga suur vahe sisse sellest, et suurte mootorite puhul kasutatakse autotootjate poolt uskumatuid tehnilisi lahendusi, et need ära jahutada, keskkonnanormidele vastama panna ja kapoti alla mahutada. Näiteks võid avastada mõne suurema sedaani mootoriuumist vesijahutusega generaatori, õhukompressori, mis puhub katalüsaatorile lisaõhku või muud tehniliselt suurejoonelist, mille hind uuena võib olla sama suur kui kogu selle kasutatud auto oma.
- Kui autol on bensiinimootor, on väga tõenäoline, et millalgi sa ei kannata välja, et ta aegajalt seletamatult näiteks foori punase tule taga oodates väriseb. Seega vahetad sa välja küünlajuhtmed, süütepoolid või veel midagi, mis seda väidetavalt põhjustada võiks. Sellest ei muutu tavaliselt midagi paremaks, aga kui autol on taaskord suur mootor, maksavad need detailid esiteks päris palju rohkem ning teiseks neid kulub ka rohkem ja viga on veelgi keerulisem diagnoosida.
- Kui autol on ebaõnnestunud mootor või mõni muu osa, siis tee mis sa tahad, ta laguneb ikka ära ja teda on kallis remontida. Kasutatud autode müüjad teavad selliseid versioone hästi ja oskavad sulle selliste vältimise osas kindlasti nõu anda.
- Kui autol on kalleid lisaseadmeid, siis need võivad vajada kallist remonti. Servotronic rool on mugav täpselt selle hetkeni kui temaga midagi juhtub. Nivooreguleeringuga vedrustus on kahtlemata efektne, kuni ühel hetkel mõni su auto nurk maadligi on ja keegi ei suuda sulle kindlat vastust anda, kas seda põhjustab mõni amort, kompressor või hoopis andur. Tegelikult on sama lugu peaaegu iga ägeda lisadega, olgu nendeks roolisuunaga kaasa liikuvad esituled, kümneid andureid kasutav mitmetsooniline kliimaseade või mõni muu vidin. Mida lihtsam auto, seda muretum on teda pidada.
- Kõik autod lagunevad umbes sama jõudsalt. Mõnel margil lihtsalt on väga palju kallimad varuosad kui teisel. Üllataval kombel ei ole sellised margid seni kuulunud Saksamaal valmistatavate hulka sõltumata sellest, kas tegemist on VW või Mercedesega.
Kindlasti tasub enne auto ostmist näiteks uurida, kui palju maksavad erinevate autode puhul mitte vaid hoolduses vahetatavad detailid, aga näiteks esituli, radiaator, sidur või turbo, sest seal on kogemuste põhjal erinevused nii suured, et mõnda näiliselt rahvaautot ei jõuaks siinkirjutaja probleemide korral ka parima tahtmise juures pidada.
4. Kasutatud auto omamisel ei ole mõistlik kasutada margiesindust ja osta vaid originaalvaruosi
Samuti ei ole mõtet uskuda ning välja vahetada kõike, mis väidetavalt vahetamist vajada võiks. Auto omamisel tasub olla loominguline. Kui B-grupi varuosa on odavam, käib see sama hästi. Kui kasutatud originaalvaruosa on odavam, on see kvaliteedi tõttu isegi veel parem.
Mõned sõlmed võivadki olla natuke kulunud ja mõnikord natuke imelikult käituda, sest nad ei ole ju uued. Kui auto on 150 000 km sõitnud, pole mõistlik arvata, et selle roolisüsteemis või tagasillas peaks olema täpselt sama väike lõtk nagu siis kui see tehasest välja veeres ja sõltuvalt autost võis see ka tehasest välja veereda üllatavalt erineva kvaliteediga.
Kallid remondid ei muuda autot enam kunagi uueks. Pigem vastupidi – iga remondi tagajärjel muutub auto tavaliselt ikka natuke kehvemaks, sest keegi peab selle lahti võtma ja seega ei saa ta enam kunagi nii hästi kokku tagasi nagu ta tehases pandi.
5. Auto on lihtsalt auto ja ei midagi enamat
Palju autodega tegelenud inimesed teavad hästi, et ükski ägedana näinud auto ei huvita sind kauem kui paar nädalat pärast selle endale saamist. Ükski neist pole kosmiliselt hea ja kui esimene vasikavaimustus mööda läheb, on tegemist samasuguse tootega nagu kõik teised ja see ei muuda oluliselt sinu elukvaliteeti.
Just seetõttu ei ole mõtet ühegi auto puhul üle pingutada, sest lõppkokkuvõttes ei ole ta nagunii seda väärt. 10 000 eurot maksev auto ei ole palju parem 8 000 eurosest autost ja 5 000 euroga ostetud auto pole eriti ägedam 3 000 eurot maksnust. Auto tasub valida lihtsalt selline, mille jaoks selgelt raha on, mida jaksad vabalt ülal pidada ja mille omamine oleks sinu jaoks emotsionaalselt ok (ehk ei põhjustaks piinlikkust, vaid pigem meeldiks).
Kui vajad selles osas nõu, on kasutatud autode müüjad, kellel on müügis rohkem kui paar autot, millest nad hirmsasti lahti saada tahavad, kindlasti heaks soovitajaks, sest nad teavad kogemuste tõttu üsna hästi, millised on parimad valikud ükskõik millises hinnaklassis ehk siis 3 000 euro, 5 000 euro või 10 000 euro ja rohkema eest. Kui mitte muud, siis saavad nad sulle vähemalt öelda, millise auto nad ise selle raha eest ostaksid ja piisavalt paljude vastuste korral saad ise omad järeldused teha.
Kas autot on mõistlik osta laenuga? Kui see raha on olemas ja sellega oleks midagi kasumlikumat teha kui auto all hoida, siis jah. Kui laen võimaldab kõike välja pannes 1000 või 2000 eurot kallima auto osta, siis kindlasti mitte, sest sel juhul teeb see uus auto elu paremaks muutmise asemel selle hoopis ebamugavamaks, närvilisemaks ja kokkuvõttes halvemaks.
Pean nõustuma, et põhimõtteliselt on olemas autosid, mis on ilusad ja head ja mida tasub väga tahta, kuid on tähtis aru saada, et selliste autodega ei ole sisuliselt võimalik igapäevaselt ringi sõita ja kui me räägime igapäevasõidukitest, siis on kõik need ikkagi võrdlemisi sarnased.
6. Autot tasub hästi hoida
Kui sa oled ostnud kasutatud auto ja tahad sellega enamvähem rahul olla ka aasta või kahe aasta pärast, on mõistlik teda hästi hoida. Hästi hoidmine ei tähenda suuri kulutusi. Näiteks tasub autot hoida puhtana, sest siis ei levi rooste, on alati näha kui mõni uus kriim või defekt tekib, aga lisaks sellele tundub puhas auto sulle endale ka alati palju uuema ja paremana.
Kui miski katki läheb, tasub see kiirelt remontida, sest vastasel juhul läheb peagi mõni teine asi ja siis kolmas ja neljas katki ning lõppkokkuvõttes hirmutab sind kulude kuhjumine nii palju, et lõpuks ei taha sa autot üldse ära remontida, püüad sellest odavalt loobuda, saad teada, et halvas seisukorras ei taha seda automüüjad isegi vahetuseks võtta ning lõpuks oled pettunud ja kaotad ebamõistlikult palju raha. Targem on sellist halba emotsiooni eos vältida.
Selleks, et auto kaubanduslik väärtus säiliks, ei ole sageli tarvis teha suuri kulutusi, vaid oma varast tuleb lihtsalt piisavalt hoolida.
7. Auto valik ei ole eluküsimus
Auto ei ole midagi muud kui üks lühike etapp sinu elus. Sõltuvalt inimesest on see etapp erineva pikkusega, aga kui oled neid juba mitukümmend läbi teinud, saad aru, et tegelikult ei sõltu sinu elu sellest kuigi palju. Autod tulevad ja lähevad ning kui järgisid selle artikli esimest punkti, ei kaota sa kunagi nii palju, et see erilist peavalu valmistaks.
Seega mõtle rahulikult, vali auto, mis on mõistlik ja sulle endale meeldib, ära kuula ülearu tuttavaid, sõpru või igasuguseid eksperte (ka mind) ja saa kogemusi, ükskõik millised need ka välja ei kukuks.
Lõppkokkuvõttes ei ole sinu tundmises nagunii keegi sinust targem ja seega võivad teiste nõuanded sinu puhul olla täiesti kasutud.
Muretut uue kasutatud auto omamist!