Hoidu petistest auto ostmisel interneti vahendusel
Seoses majanduses toimuvaga sooviksime veelkord tähelepanu juhtida juba vanale teemale, kus internetiportaalide, nagu www.mobile.de või www.autoscout.de vahendusel mõistlikuna näiva pakkumise taga võib olla petiste organisatsioon, kes soovib potentsiaalselt autoostjalt olematu auto abil ettemaksu välja petta.
Nimelt tekkis juba aastaid tagasi automüügiportaalidesse seltskond, kes lisab müügikuulutuse tavaliselt väga korralikust või hea varustusega autost, mis hinna poolest on üsna mõistlik. Paraku pole autot võimalik osta, sest ettemaksu ära tasununa osutub, et kadunud on nii auto kui ka kontaktisikud. Kui varem olid söödaks tavaliselt hästiostetavad autod nagu VW Passat, Audi A4 või teised sarnased, siis viimasel ajal ei löö petturid risti ette ka hobiautode valdkonnas esinemisele.
Eelmisel nädalal meie poolt ühe kahtlasena näiva 560 SEL Mercedese müügikuulutusega läbi viidud põhjalik eksperiment näitas, et jutt ja skeem on aja jooksul pisut muutunud, kuid laias laastus toimetavad petised juba aastaid sama mudeli järgi ning haihtuvad liigse huvi korral jäljetult.
Kuidas petuskeemi ära tunda?
1. Tavaliselt avaldatakse automüügikuulutus ilma kontaktandmeteta. Mainitud võib olla inimese nimi (ilmselt valenimi), kuid telefoninumbrit ega ka e-postiaadressi ei ole lisatud. Müüjaga saab ühendust võtta vaid saates portaali vahendusel talle elektronteate.
2. Päev või paar hiljem saab potentsiaalne ostja müüjalt elektronkirja, milles kirjeldatakse autot detailsemalt ning lisatakse suuremaid pilte ja seda kui hästi ta sõidab ning palutakse ühendust võtta, kui auto endiselt huvitab, sest vahepeal on auto müügikuulutus portaalist kadunud. Kirjas väidetakse, et see ei ole siiski müüdud.
3. Võimalik, et elektronkirja kirjutaja nimi ei ole enam sama, mis oli algselt kuulutuse all, kuid see ei pruugi alati nii olla. Ka e-postiaadress võib viidata hoopis kolmandale isikule, mis teeb kogu asja eriti läbinähtavaks. Telefoninumbrit aga ei ilmu vaatamata küsimisele.
4. Vastanud kirjale, et olete endiselt autost huvitatud, kirjeldab "müüja", et tal ei ole tööalaselt aega auto müügiga tegelda, või et auto on Saksamaal ja tema ise mujal riigis, või isegi et auto on koos temaga mõnes teises riigis (nagu Soome), aga ta ei saa seda seal riigis maksude tõttu arvele võtta ja peab maha müüma. Seetõttu pakub "müüja" välja, et kasutades logistikafirmat (näiteks Western Union või mõni muu vahva nimi, kuid nime algul ei mainita), saab auto Teile otse koju kätte toimetada ning Te saate seda ka mõne päeva proovida, kui on soovi.
5. Autot vaatama minna ei ole võimalik. Te ei saa mingit infot selle kohta, kus see asub ja kus teda üle vaadata saaks isegi kui pakute välja, et lendate homme oma kuludega ükskõik millisesse Euroopa riiki kohale seda vaatama. Samuti ei saadeta Teile passi koopiat, kui seda ette saada soovite. Tavaliselt pole Saksamaa automüüjatel midagi selle vastu.
6. Lõpuks, kui Te ei esita häirivalt palju küsimusi, jõuab kõik alati välja selleni, et öelnud oma "jah"-sõna, võetakse Teiega ühendust ja palutakse kas maksude, transpordi, ettemaksu, broneeringu või ükskõik mis muu ettekäändega kanda üle mingi osa raha, mis mõistagi hiljem auto hinnast maha arvutada lubatakse.
Hiljemalt siin peab ostja jaoks lamp põlema minema, sest mingi raha ette maksmine ilma autot ja selle passi nägemata on väga rumal tegu, sest Teil ei ole endiselt midagi peale selle "müüja" kummalise e-postiaadressi. Müüjal ei ole autopoodi ning müüja ei ole ka võibolla telefonitsi Teiega kunagi suheldud. Müüjat seega ei eksisteeri. Kui nüüd raha üle kanda, siis seda enam tagasi saada pole võimalik. Samuti pole võimalik autot endale saada.
Auto ostmine puhtalt interneti vahendusel on siiski võimalik ning seda praktiseeritakse väga suures mahus. Tegemist on kõrge riskiga ostuga, sest sisuliselt saadakse põrsas kotis, mis harval juhul osutub paremaks kui loodetud, kuid sama harvadel juhtudel oluliselt halvemaks. Senise praktika põhjal saab öelda, et auto vastab korraliku müüja puhul tavaliselt enamvähem kirjeldustele. Muidugi võib esineda ka juhtumeid, kus raha haihtub ja autot ei tulegi. Seetõttu tasub autot interneti vahendusel ostes alati neid alltoodud punkte silmas pidada.
Mida tasub teha internetist autot ostes
- Uuri telefoni teel põhjalikult auto kõigi aspektide kohta. Sageli ei valeta müüja, ükskõik mis rahvusest ta on, ning vastab küsimustele ausalt. Küsimata jäetud asjade defekte ei hakka ta aga loomulikult ise välja tooma. Näited asjadest, mida uurida: roostekohad, kriimud ja mõlgid, mootori seisukord, juhiistme nurk, ega autol ole sportvedrustust, avarii taastamisjäljed jne.
- Passi koopia tasub alati ette faksida või e-mailiga saata lasta. Passi koopia abil saab Eesti esindustest sageli huvitavat infot ka auto hooldusajaloo ja tõese läbisõidu kohta. Hooldusraamatu olemasolu autodel ei pruugi tähendada, et nad ikkagi nii vähe sõitnud on nagu dokumendid näitavad.
- Müüjal peaks olema autokauplus ning mobile.de näitab, kui kaua on müüja olnud lehel registreeritud. Registreerimisajast võiks olla möödas arvestatav periood - kindlasti aasta või enam.
- Küsi alati auto päritoluriiki. Saksamaal on palju müügis Itaaliast, Taanist või Belgiast reimporditud autosid ning nendest tasub oma näpud eemal hoida vaatamata soodsamale hinnale. Müüja ei pruugi seda ise öelda ning kui ka passi koopiat ette ei ole saadud, võib sellest hiljem ebameeldiv üllatus kujuneda.
- Küsi endalt, kas oled nõus täielikult oma sissemakstud raha kaotama. Internetist tasub osta üldjuhul vaid odavamaid autosid, sest kui auto ostmisel ei saa ettemaksuks ainult osa ostuhinnast tasuda, tuleks arvestada sellega, et kaalul on kogu summa kaotamine. Muidugi on pangaülekande korral Teil sisuliselt olemas müüja andmed, kuid teda vajadusel Euroopast taga otsida võib olla ületamatult keeruline töö.
- Kasuks tuleb, kui mõnel kohalikul automüüjal on varasem kogemus vastavast autopoest auto või autode ostmisega, sest nii on tõenäosus petiste otsa sattumiseks oluliselt väiksem. Meie autopoel on tänaseks väga palju kogemusi Saksamaal Hamburgi linna ja selle ümbruse autoaedadega, kuid teistel kasutatud autode müüjatel võib olla kogemusi hoopis teiste riikide või piirkondade müüjatega. Tasub uurida.
- Jäta alati auto ostmisel endale varuks "üllatusreserv", mida võib vaja minna vigade kõrvaldamiseks. Summa sõltub muidugi auto hinnaklassist, kuid keskmiselt 10 000 krooni võiks vajadusel remondiraha ka pärast auto kätte saamist alles olla. Kui kulub rohkem, on tegu ebatavalise juhtumiga ja kui kulub vähem, võib ostuga üldjoontes rahule jääda.
Üldiselt saab asja kokku võtta nii, et auto internetist ostmine on kõigile ettevaatusabinõudele vaatamata paras loterii ja kuigi paar siinkirjutaja viimastest isiklikest autodest on puhtalt internetist ostetud, ei pruugi alati hästi minna. Sel juhul tuleb pettumus alla neelata, sest alati võib järgmisel korral asi paremini õnnestuda.